rörkopplingar och polyetenrör för gruvindustrin

Inom gruvindustrin har man gått mer och mer mot att använda polyetenrör för alla typer av vattentransport eftersom de är enkla att jobba med. På GPA har vi lång erfarenhet av att leverera bland annat rörkopplingar och polyetenrörsystem för vatten- och slurrytransport, både inne i och utanför anrikningsverket.

Rörkopplingar är väl lämpade för gruvindustrin

Rörkopplingar används bland annat för att koppla ihop pumpar med gruvledningar eller på andra ställen där det inte går att svetsa. I och med att den är helt mekanisk kan du snabbt koppla ihop stora tunga rör som annars skulle ha tagit mycket lång tid att svetsa. Åtskilliga uthållighetstester har visat att rörkopplingen är väldigt säker och håller i längden. Skälet är bland annat att den bygger på två progressiva effekter som samverkar. Den progressiva förankringseffekten gör att manschetten tätar ännu hårdare mot röret om trycket i röret stiger vilket säkerställer en säker och tät förankring. Den progressiva tätningseffekten innebär att ju mer trycket stiger i rörsystemet, desto mer gräver griptänderna ner sig i röret. Det gör att kopplingen klarar mycket höga tryck och dessutom kan ta upp eventuella axiella rörelser.

Komplett system av upphängningsmaterial

Förutom polyetenrör kan vi även erbjuda kompletta installations- och upphängningssystem. Vi lagerför bland annat rörupphängningar, skensystem och vibrationskontroll i galvaniserat-, varmförzinkat-, rostfritt 304/A2- och syrafast 316/A4 stål. Systemet finns i flera olika modeller och klasser beroende på vilka krav som finns och hur den omgivande miljön ser ut.

Fråga en expert

Inom gruvindustrin har man gått mer och mer mot att använda polyetenrör för alla typer av vattentransport eftersom de är enkla att jobba med. På GPA har vi lång erfarenhet av att leverera bland annat rörkopplingar och polyetenrörsystem för vatten- och slurrytransport, både inne i och utanför anrikningsverket.