Installation av nytillverkad oljeavskiljare från GPA hos Preem i Markaryd!

27 april 2017

Nyligen har Preem i Markaryd renoverat sin anläggning och i samband med detta bytte de ut sin gamla oljeavskiljare i betong till ett nytillverkat oljeavskiljarsystem i PE från GPA Flowsystem AB.

– Till detta projekt installerades en oljeavskiljare NS15 (15 l/s), en provtagningsbrunn Ø400 samt ett avskiljarlarm.

De flesta kommersiella parkeringsplatser har idag krav på sig att avskilja olja och bensin från dagvattnet innan det släpps ut till de kommunala avloppet. Samma princip gäller även för verkstäder och maskinhallar med den skillnaden att det då istället gäller spillvatten.

– Vi valde GPA för att de har ett bra system! GPA levererade som vanligt snabbt och smidigt och det var lätt att installera, vilket passade oss bra, berättar filialchef Johan Svensson från Bensin & Rörtjänst Göteborg AB som utförde hela installationen. GPA har bra priser och vi har genom åren installerat ca 15 oljeskiljarsystem från dom.

– Även närheten till GPA är en plus! Det var nämligen en djupare installation än vi hade förväntat, och det löste vi tillsammans med hjälp av en snabb leverans av förlängningshalsar från GPAs lager i Hjärnarp, förklarar en nöjd Johan.

GPA tillhandahåller oljeavskiljare för allt ifrån den lilla verkstaden till den stora parkeringsplatsen.

Våra avskiljartankar är till 100% tillverkade i rotationsgjuten LLDPE (Linjär lågdensitetspolyeten). Det innebär att de får en helt homogen form utan skarvar. Fördelar med detta är:

Utöver det så levereras alltid GPAs oljeavskiljare kompletta med beteckningar för trafikklass D 400 (Körbar upp till 40 ton i punktlast) eller B 125 (12,5 ton i punktlast). Beteckningarna är justerbara och teleskopiska för att förenkla installationen. De levereras även med en automatisk avstängningsventil utifall oljenivån stiger så pass högt så att det finns risk för att den spiller ut i det kommunala avloppet.

GPAs oljeavskiljare finns i både Klass 1 och Klass 2. I Klass 1 modellerna så levereras avskiljaren med ett koalescensfilter som fångar upp även de minsta oljepartiklarna.

Avskiljarna är godkända och tillverkade enl gällande svenska standard och europanorm SS-EN 858.

VI hjälper även till med dimensionering och rådgivning så att du alltid kan känna dig trygg med att du väljer rätt modell. Arbetar du med CAD så kan du alltid ladda hem de senaste CAD-ritningarna från vår hemsida.