Täta leverantörsbesök för GPAs personal ger god kunskap och säkerställer kvalitet!

30 maj 2017

GPA har tät kontakt med sina leverantörer och varje år gör vi besök hos olika leverantörer ute i Europa. Det är ett kontinuerligt arbete för att säkerställa högsta möjliga kvalitet. Det gäller dessutom att hela tiden hålla sig uppdaterad och utbildad i olika system och nya produkter. Nyligen besökte tre representanter från GPA en av de senast tillkomna leverantörerna i Tyskland, nämligen Müpro.

– Müpro är en tillverkare av skenor, klammer och vibrationsdämpande produkter för upphängning av rör. Som en del i GPAs utveckling är det en mycket intressant produkt då kunder nu även kan köpa upphängning till de rör som de behöver och köper redan idag.

Strax utanför Frankfurt i Hoffheim-Wallau befinner sig Müpros huvudkontor och ett mindre lager. Här utbildades GPAs personal inom både produktsortiment och de olika beräknings- och ritningsprogram som Müpro tillhandahåller. Väldigt lärorikt för oss, men framförallt till stor nytta för GPAs kunder.

Tre timmar längre söderut i norra Bayern ligger fabriken och ett stort nybyggt lager. Produktionen är klassisk tysk stålindustri med hög finish, precision och såklart en väldigt bra kvalitet. Ett par hundra meter bredvid reser sig en nybyggd fin byggnad som ska husera Müpros nya centrallager. Vid besöket hade de första möblerna kommit på plats och i vissa rum satt redan folk och arbetade. Väl inne i lagerlokalen var det tomt på hyllorna och allt var kliniskt rent. Inom de kommande veckorna kommer varje hylla att vara fylld med skenor i olika storlekar och den enorma automatiska pallförvaringen kommer hålla plats för över 9000 pallar. Med en enkel scanning av en streckkod kan lagerpersonal snabbt få ut rätt låda eller pall och sen plocka önskat antal.

– Tillbaka i Sverige kan vi nu erbjuda våra kunder den bästa servicen för att välja ut rätt skenor och klammer till de rör som behöver hängas upp. Utmaningar som våra kunder kan stöta på är t ex att välja rätt skenor och dimensionering av systemet, problem med ljud eller vibrationer i rör eller konstruktioner. Det kan även behövas hjälp med designen när den befintliga konstruktionen avviker, då alla tak och väggar inte ser likadana ut och ibland korsar exempelvis en balk rörledningen. En stor fördel med våra installationssystem är att man slipper svetsa och därmed sparar kunden dyrbar installationstid. Detta och mycket mer kan vi nu hjälpa våra kunder att lösa!