PE100-RC

GPA erbjuder nu som första leverantör ett komplett sortiment av rör och rördelar i framtidens material PE100-RC. En modifierad variant av PE100 som är resistent mot långsam sprickbildning. Detta sparar kostnader under installationen, förbättrar säkerheten och förlänger hela rörsystemets livslängd. Tidigare har det enbart gått att fått tag på rör och inga rördelar, men du vet ju vad man brukar säga...

En kedja är inte starkare än den svagaste länken

Tänk dig PE-rörsystemet som en kedja...

...där varje komponent är en länk. Varje elmuff, rörsegment, böj, vinkel och t-rör är lika viktiga för att rörsystemet ska vara tätt och prestera under lång tid. Vi på GPA tycker då att det är naturligt att varje komponent i systemet håller samma kvalitet. Tidigare så har bara rören gått att få tag på i PE100-RC, men nu erbjuder GPA även rördelarna. Det är ett komplett sortiment med rördelar som tar dig från punkt A till B utan att tumma på kvalitén och utan att någon av delarna blir just den svaga länken.

Längre livslängd

Tester visar att PE100-RC har upp emot 10 gånger så lång livslängd jämfört med vanlig PE100. Testerna är utförda av den tyska ingenjörsfirman HESSEL. Testerna man utför är stresstester samt FNCT-tester enligt ISO 16770. Detta medför att kraven på PE100-RC är betydligt högre än vanlig PE100 och ska klara nästan 30 gånger så lång tid i ett FNCT-test kontra vanlig PE100.

Enklare installation

Eftersom PE100-RC är resistent mot långsam sprickbildning så kan materialet installeras under betydligt tuffare förhållanden än vanlig PE100. Enligt Svensk Standard så ska den största fraktionen vara 32 mm på kringfyllnadsmaterialet. Med PE100-RC finns det inte längre något behov för detta. Kostnaden för installationen är många gånger endast 50% så stor som för vanlig PE100. Med PE100-RC från d75 så kan fraktionen vara upp till 100 mm.

Kraftigare skarvar

När ett PE-rörsystem är i drift så ställs extremt höga krav på skarvarna. Speciellt svetszonernas utkanter utsätts för hög stress och tester från HESSEL visar att skarvar där både rör och rördel är tillverkat i PE100-RC har en stor påverkan på livslängden av skarvarna och således även hela rörsystemet.

Hur vet jag vilka produkter i ert sortiment som är PE100-RC och vilka som är vanlig PE100?

Vi arbetar löpande med att uppdatera vår produktkatalog på gpa.se och fler och fler PE-produkter övergår nu till PE100-RC. Det enklaste sättet är att titta på artikelnumret. Om det innehåller "RC" så betyder det att artikeln är tillverkad i PE100-RC. Exempelvis "MEL11-RC-110". Känner du dig osäker? Fyll bara i formuläret nedan så kontaktar vi dig snarast. Det går också bra att ringa oss.