​Unikt platsbyggt fettavskiljarsystem i Skandinavien!

25 juni 2018

I Linnégallerian, den naturliga mötesplatsen på huvudgatan för alla som besöker Växjö City har man byggt om det befintliga köpcentret, som tidigare varit fullt med shopping och butiker på en totalyta av 3000 m 2 till tre stora separata restauranger och ett gym.

– En så pass stor galleria kräver en rejäl fettavskiljare för att kunna rena vattnet från fett från alla restaurangerna och det var då ÅF tog kontakt med GPA, berättar Alexander Johansson, Produktchef för Avloppsteknik på GPA.

– Ganska snart uppstod problemet med att man inte fick ner fettavskiljaren i källaren, eftersom det är en befintlig byggnad och då löste GPA detta genom att bära ner lösa delar och monterade och byggde fettavskiljaren på plats, berättar Roger Wickström, Montör VS på Cretec Installation AB som köpt produkterna av GPA och ansvarar för installationen och för funktionen.

– Jag är väldigt imponerad att man byggde på plats i källaren och inte bara monterade ihop utan man verkligen svetsade på plats!

– Produkter som förekommer i projektet är en helautomatisk fettavskiljare EasyClean PVS NS 25 och en pumpstation Aqualift F XL 450 liter. Att fettavskiljaren är helautomatisk dvs automatisk rening och tömning gör att den skiljer sig från konkurrenterna. Detta är ett stort projekt för oss och även vårt första system som blivit byggt på plats i hela Skandinavien, berättar Alexander.

– GPA har bra produkter och är en klass bättre än övriga konkurrenter, säger en nöjd Jörgen Ottman, Head of Department HVAC Design på ÅF Consult i Växjö, som ansvarade för hela projekteringen av ombyggnaden. Vi valde GPA för att de kunde förse oss med en högkvalitativ produkt byggd på plats med automatisk renspolning och tömning. Projektet har gått helt perfekt från start till mål!